‎‎‏‏‎  

Router nie działa? Brak Internetu? Najczęstsze problemy

Routery i Modemy – Najczęstsze problemy

 

“Połączono, Brak Internetu”
Najczęstszym problemem z urządzeniem na Kartę SIM jest “Połączono, Brak Internetu”. Co w takiej sytuacji zrobić? Co zaradzić, aby nawiązać połączenie z internetem? Najważniejsze jest sprawdzenie czy ustawienie APN zostało poprawnie skonfigurowane dla Operatora, z którego korzystamy.
Operatorzy – czy to Play, Orange, Plus, czy T-Mobile – posiadają swoje parametry ustawień, które są wymagane do poprawnego działania urządzeń.

Czym jest APN?
Access Point Name (APN) – nazwa bądź adres bramy pomiędzy siecią komórkową operatora, a zewnętrzną siecią komputerową.
Dane ustawienie pozwala nam nawiązać połączenie między naszym urządzeniem, a Operatorem, z którego chcemy skorzystać. Bez poprawnie skonfigurowanego urządzenia dane połączenie może być niemożliwe, bądź ograniczone.
Można to wytłumaczyć w sposób zamkniętych drzwi, do których nie mamy klucza. Takim kluczem jest właśnie APN.

“Skonfigurowałem urządzenie i dalej nie działa!”
Jeżeli urządzenie zostało skonfigurowane i nadal nie działa, warto sprawdzić daną konfigurację. “Diabeł tkwi w szczegółach” – warto sprawdzić czy nie wkradła się jakaś literówka, jakiś błąd z cyfrą, czy nawet pisanie z włączonym Caps Lock’iem. Warto również sprawdzić, czy po przeprowadzonej konfiguracji zapisaliśmy zmiany.
Niektóre urządzenia posiadają tzw. Profile. Są to konfiguracje, które możemy zapisać i rotować między nimi, bez konieczności przechodzenia przez pełną konfigurację. W takich wypadkach warto sprawdzić, czy nowo utworzony profil z konfiguracją dla wybranego Operatora został wybrany jako domyślny.
Stworzenie profilu często nie wiąże się z ustanowieniem go jako priorytetowy przez nasze urządzenie – daną opcję musimy zmienić ręcznie.

“Karta SIM nie działa na tym urządzeniu, a na innym działa!”
Jeżeli Karta SIM działa na jednym urządzeniu, warto sprawdzić czy nasze “wadliwe” urządzenie nie posiada np. Blokady SimLock, która nie pozwala na nawiązanie połączenia z wybranym Operatorem. Warto również sprawdzić, czy i na tym urządzeniu przeprowadzaliśmy Konfigurację Początkową.
Możliwym jest również, że Karta SIM posiada swój kod PIN, który nie jest domyślnie i powszechnie znany przez urządzenia. Wkładając Kartę SIM do routera/modemu/telefonu, etc. Musimy pamiętać, że urządzenie może wymagać od nas weryfikacji Kodem PIN. Jeżeli nie wymusi na nas wpisania danego Kodu, to musimy go wpisać ręcznie – w ustawieniach urządzenia.
Karta SIM z aktywną weryfikacją Kodem PIN nie zadziała na nowym urządzeniu, bez wprowadzenia naszego czterocyfrowego Kodu Potwierdzającego.

“Urządzenie działało X czasu i przestało!”
Urządzenia – czy to RTV, AGD, Samochody, etc. – są tylko maszynami. Zdarza się, że ich okres funkcjonalności dobiega końca. Warto przychylić się nad poprawną profilaktyką i dbaniem o naszych mechanicznych przyjaciół. W taki sposób nie tylko będziemy w stanie cieszyć się dłużej ich użytecznością, ale również będziemy mogli być bezpieczniejsi, że urządzenie przestanie działać, gdy będzie najbardziej potrzebne.
Warto nie obciążać urządzenia. Gdy nie ma takiej potrzeby – wyłączyć je/ Odłączyć urządzenia z sieci WiFi, które nie są nam w tej chwili potrzebne, itd.
W przypadku urządzeń przenośnych, jak np. HUAWEI E5573, warto dobrze traktować baterię. Nie trzymać jej cały czas podłączonej do ładowania. Nie ładować jej po ubytku 10/15/30%, lecz podłączać je do stacji ładujących na dłuższe okresy czasu. Ciągłe, cykliczne, często powtarzające się dostarczanie prądu bateriom szkodzi – w mniejszym, czy większym stopniu potrafi zmniejszyć okres funkcjonowania baterii.
W przypadku urządzenia, które działa już dłuższy okres czasu – warto przywrócić w nim ustawienia fabryczne. Pewne dane mogły się nadpisać i zacząć obciążać urządzenie.

“Internet wolno działa! Strona ładuje się po 15 minut”
Częstym problemem z internetem mobilnym jest jego prędkość, która jest zależna od bardzo wielu czynników. Grubość ścian, odległość od nadajnika, zagęszczenie ludności wokół, ilość osób korzystających z nadajnika danego Operatora w tym samym czasie, a nawet pogoda, temperatura, wiatr, zachmurzenie i wiele innych. Każdy z tych czynników może spowodować problem z prędkością, bądź stabilnością internetu mobilnego.
Warto również sprawdzić, czy Operator, z którego korzystamy nie posiada aktualnie jakiejś awarii w naszej lokalizacji. Czy nadajnik, z którego korzystamy nie jest aktualnie w trakcie prac konserwacyjnych/technicznych. Internet mobilny jest bardzo kapryśny, dlatego warto konsultować się z Operatorem, z którego aktualnie korzystamy.

“Urządzenie nie działa! Odsyłam!”
Pamiętaj, aby zawsze sprawdzić wszelkie możliwości, przed odsyłką urządzenia. Wymiana towaru może nie trwa długo lecz zawsze wiąże się z dyskomfortem i myślami – czy tym razem zadziała, czy to dotrze do sprzedawcy, czy wymienią towar.
Aby uniknąć często niefortunnych zdarzeń, należy zawsze sprawdzić czy urządzenie faktycznie jest wadliwe/uszkodzone, czy problem jest na tyle mały, że można go rozwiązać samodzielnie.
Pamiętaj, aby zawsze sprawdzić konfigurację urządzenia – czy została ona przeprowadzona. Jeżeli została, to czy poprawnie. Czy ustawienie APN jest poprawne dla Operatora, z którego korzystam. Czy Karta SIM nie posiada kodu PIN – jeżeli posiada, czy go wprowadziłem do ustawień routera.
Jeżeli problemem jest zasięg – sprawdźmy czy w naszej okolicy nie istnieją żadne problemy ze strony Operatora i Internetu Mobilnego. Być może najbliższy nadajnik aktualnie jest uszkodzony, prowadzone są jakieś prace techniczne/konserwacyjne, itd.
Jeżeli problemem jest złe hasło do WiFi, bądź do ustawień Routera – sprawdźmy czy na pewno wpisujemy poprawne znaki, czy nie mamy aktywnego CapsLock’a, czy na naklejce litera “O” nie jest podobna do cyfry “0”.
Jeżeli urządzenie nie reaguje na zasilanie, sprawdźmy czy winowajcą nie jest problem po stronie zasilania, sprawdźmy inne gniazdko, inny zasilacz/listwę.
Jeżeli Router nie czyta Karty SIM – sprawdźmy czy Karta SIM nie została uszkodzona.
Często nie zwracamy uwagi na błahe i małe problemy, które w przypadku weryfikacji i poprawienia błędu wystarczą, aby uruchomić nasz router, bądź modem.
Oczywiście – przypadki, gdzie router faktycznie nie działa, bądź został uszkodzony się zdarzają, lecz warto zawsze sprawdzić wszystkie scenariusze, które oszczędzą nam oczekiwania na nowe urządzenie.

 

 

Jeżeli posiadasz jakieś pytanie, które Cię nurtuje, a nie znalazłeś powyżej odpowiedzi – skontaktuj się z nami!
Zapraszamy do korespondencji: biuro@daqu.pl, bądź poprzez naszego Facebooka!

Share

Comments are closed.